Natuurlijk, trainen en conditie zijn heel belangrijk. Maar wie de juiste voorwaarden wil scheppen om tot topprestaties te komen, doet er goed aan vooral ook op zijn voedingspatroon te letten. Eet je jezelf naar een toptijd tijdens je volgende marathon! 

Hardlopen
Lopers tijdens de marathon in Rotterdam. Hebben zij de juiste brandstof genuttigd om tot optimale prestaties te komen? Bron: Peter van der Sluijs

Het ligt natuurlijk voor de hand dat je voeding, de chemische bouwstoffen waar je lichaam alle essentiële levensprocessen mee op gang houdt, een belangrijke rol spelen wanneer je dat lichaam tot het uiterste uitdaagt. Wie lekker wil knallen bij de volgende hardloopwedstrijd – of het nu je eerste vijf kilometer is, of je tweehonderdste marathon – doet er daarom verstandig aan goed te eten.

Een wijntje

Veel traditionele wijsheden blijken daarbij achterhaald. Promovendus sociale geneeskunde Miriam van Reijen stelt bijvoorbeeld dat je af en toe best een wijntje mag drinken – zolang dat maar met mate gebeurt. Mensen die wekenlang zonder enige alcohol naar hun volgende topprestatie toewerken, mogen de teugels dus best wat laten vieren.

Hersentumoren wellicht beter te behandelen door middel van techniek die bloed-hersenbarrière opent
LEES OOK

Hersentumoren wellicht beter te behandelen door middel van techniek die bloed-hersenbarrière opent

Neuro-oncoloog Tom Snijders is gespecialiseerd in hersenkanker, waarbij de levensverwachting vaak gering is. Hij is betrokken ...

Dolf Jansen op de cover van New Scientist
Lees de nieuwste wetenschappelijke inzichten over hardlopen in het dossier New Scientist #21. Ook te lezen op Blendle.

‘De truc is om vooral veel te eten’, meent Van Reijen. Daarbij blijft gezonde en gevarieerde voeding overigens wel van belang. Je voorbereiden met schalen bittergarnituur en liters bier behoort (helaas?) dus nog niet tot het gewenste gedrag.

Prestatiebevorderend werken verder voor de hand liggende producten als suikers en koolhydraten – sportdrankjes zijn dus niet voor niets mierzoet. Pas alleen wel op dat je niet zulke overdadige zoetigheid eet dat je tijdens het lopen last krijgt van je maag. Ook koffie blijkt de prestatie te bevorderen. ‘Caffeïne bereidt de spieren voor op het samentrekken’, zegt bewegingswetenschapper Matthijs Hesselink. Schenk jezelf voor de wedstrijd dus gerust een lekker bakkie pleur in.

Gaan met die banaan

Een ander traditioneel gebruik onder hardlopers is het eten van een banaan tijdens het lopen. Dat is volgens Hesselink inderdaad een puik plan, maar de bananen die tijdens hardloopwedstrijden worden aangeboden blijken helemaal niet zo goed te werken. Wie echt wil knallen moet lekker rijpe (lees: bruine) bananen naar binnen werken – heerlijk.

Tot slot blijkt de belofte van superfoods ook voor je hardlooprestaties een lege hype. Het ultrahippe bietensap doet bijvoorbeeld wel wat in je lichaam, stelt Hesselink, maar niets dat in het niet zelf al doet wanneer je een flink eindje hardloopt.

Wil je meer weten over prestatiebevorderende hardloopvoeding? Lees dan het verhaal ‘De beste brandstof’ uit ons hardloopdossier op Blendle (€ 0,89).

Lees verder: