De giraffe werd altijd als een enkele soort beschouwd, maar is veelzijdiger dan gedacht. Een genetische analyse wijst uit dat er eigenlijk vier verschillende soorten giraffen in Afrika rondlopen.

Wie heeft trek? Het dijbeen van de giraffe stond op de Pompeïsche menukaart. Bron: Wikimedia Commons/Luca Galuzzi
De ene giraffe is de andere niet.
Bron: Wikimedia Commons/Luca Galuzzi

Het DNA van giraffen bevat aanwijzingen dat zij niet allemaal soortgenoten zijn. Dit stelt een Duits team van genetici dat in Afrika huidmonsters afnam van 190 giraffen uit verschillende gebieden. Ze verdelen de giraffen in vier groepen die zodanig van elkaar verschillen dat zij niet met elkaar kunnen paren, wat betekent dat ze aparte soorten vormen.

De kersverse soorten zijn de zuidelijke giraffe, de masaigiraffe, de netgiraffe en de noordelijke giraffe. Het genetische verschil was een verrassing voor de onderzoekers, omdat de kleuren, het vachtpatroon en de lichaamsbouw van de soorten nauwelijks verschillen. In hun DNA variëren de soorten echter minstens evenveel als de ijsbeer en bruine beer. De vier groepen waren al eerder als ondersoorten gedefinieerd, maar zijn nu definitief apart.