Ithaca, New York (VS) – Het tomaatonderzoek werpt zijn vruchten af. Verhitting van de groente levert een snelle toename van een tegen kanker beschermende stof op.

Verhitte tomaten beschermen het menselijk lichaam beter tegen kanker en bloedvatbeschadiging dan rauwe tomaten. Het geheim zit hem in een toename van een kleurstof die de tomaat zijn rode blos geeft: lycopeen.

Biologen van de Cornell University in Ithaca verhitten tijdens hun experimententomaten tot 88ºC. Na twee minuten verwarmen, vonden ze ongeveer drie keer minder vitamine C in de 'gouden appel', maar tegelijkertijd nam het gehalte lycopeen met een derde toe. Na een heetwaterbad van een kwartier was de hoeveelheid van deze stof in de tomaat anderhalf keer hoger dan in rauwe tomaten.

Afgezien van een concentratietoename zorgt verhitting van de tomaat er ook voor dat de chemische vorm van de antioxidant verandert. In de nieuwe vorm kan het stofje makkelijker via de darmwand het lichaam binnen.

Lycopeen heeft een heilzame werking. Het stofje is een antioxidant en werkt als een vangnet: het bindt vrije radicalen, zoals bijvoorbeeld zuurstofradicalen, aan zich en voorkomt dat die gevaarlijke moleculen cellen kunnen beschadigen.

Frédérique Melman