Baltimore (VS) – De eerste haarscherpe beelden die de Hubble-telescoop dit jaar maakte, tonen aan dat de defecte onderdelen succesvol gerepareerd zijn.

“Het is een enorme aanmoediging voor alle astronomen om de Hubble na twee maanden weer in actie te zien. Dankzij de reparaties door de NASA functioneert de Hubble beter dan ooit tevoren”, verklaarde Steven Beckwith, directeur van het Space Telescope Science Institute in Baltimore, dat de ruimtetelescoop beheert.

De telescoop verzond allereerst beelden van de planetaire nevel NGC 2392, bestaande uit de gloeiende resten van een stervende ster. William Herschel gaf de nevel in 1787 de bijnaam Eskimo-nevel vanwege de gelijkenis met een gezicht met een bontrand.

Daarnaast verzond Hubble ruimtefoto’s van de massieve cluster van sterrenstelsels Abell 2218, dat als een groot kosmisch vergrootglas werkt. Door de grote massa van de nevel ontstaat een zwaartekrachtlens waardoor sterrenstelsels op grote afstanden een stuk dichterbij lijken en beter zichtbaar zijn.

Half november schakelde de Hubble Space Telescope (HST) zichzelf uit, nadat de vierde gyroscoop het begaf. De ruimtetelescoop heeft minimaal drie van de zes gyroscopen nodig om de juiste oriëntatie te bepalen. NASA-astronauten vervingen vlak voor kerst alle gyroscopen waarbij ze ook nieuwe elektronica installeerden.
Het onderscheidend vermogen van de ruimtetelescoop is ongeveer tien keer zo groot als dat van de beste observatoria op aarde. Doordat de Hubble-telescoop in de ruimte is gestationeerd, heeft hij namelijk geen last van vervormingen door de aardatmosfeer.

Stefan Verhaegh