Utrecht (NL) – Utrechtse astronomen hebben waarschijnlijk een nieuw kosmisch verschijnsel ontdekt: een plotseling verschijnende röntgenster.

Wetenschappers van Stichting Ruimteonderzoek Nederland (SRON) zijn iets op het spoor. Hun instrumenten in de Nederlands-Italiaanse satelliet BeppoSAX, zagen op 30 oktober een heldere röntgenexplosie. Het geweld ijlde nog twintig minuten na en vormde een nieuwe röntgenster. Het geheel speelde zich af in het sterrenbeeld Cepheus.
De ontdekking trok veel belangstelling van internationale collega’s. Projectleider John Heise: “De grootste optische telescoop ter wereld op Hawaï en de grootste radiotelescoop op Aarde in New Mexico zijn al ingeschakeld. We proberen nu ook de Hubble Space Telescope op de door ons aangewezen plek te richten”.
Het is niet de eerste keer dat de astronomen de raadselachtige röntgenflitsen waarnemen. Dit keer waren de onderzoekers echter op tijd om te bestuderen wat er na de flits achterblijft. Jean in ’t Zand van SRON: “De volgende stap is het zoeken naar een optisch signaal. Alleen met optisch signalen kunnen we de exacte afstand van het verschijnsel bepalen”.
Omdat de röntgenexplosies overal in het heelal voorkomen en zeer ver weg staan, denken de onderzoekers dat ze kijken naar een verschijnsel in een jong heelal. Hoewel zij nog niet weten waar ze naar kijken is het zo goed als zeker dat het om een nieuw soort explosie gaat.

Marijn Sandtke