Utrecht (NL) – Drs Erik van de Linde is vanaf 19 augustus 2002 de nieuwe directeur van de technologiestichting STW.

Sinds het vertrek van Leo Halvers in maart stond interim-directeur Chris Mombers bij de STW aan het roer. Erik van de Linde neemt het nu van hem over. Van de Linde studeerde biologie in Groningen en studeerde in 1981 cum laude af in Utrecht. Daarna werkte hij als wetenschappelijk onderzoeker en later als projectleider bij TNO Technische Menskunde in Soesterberg. Als technisch-wetenschappelijk attaché voor het ministerie van Economische Zaken (1990-1995) en als directeur van de Stichting Toekomstbeeld der Techniek (STT) (1995-2000) richtte van de Linde zich meer op beleid en op de toekomst van de technologie. Op dit moment geeft hij bij RAND Europe in Leiden leiding aan internationaal beleidsonderzoek en beleidsanalyse op het gebied van innovatie, wetenschap en technologie.
De Stichting voor de Technische Wetenschappen (STW) financiert met een budget van 43 miljoen euro technisch-wetenschappelijk onderzoek aan universiteiten en onderzoeksinstituten. Daarnaast bevorderen ze de toepassing van de onderzoeksresultaten in het bedrijfsleven. Jaarlijks beoordeelt de technologiestichting zo'n driehonderd projecten, waarvan slechts minder dan de helft wordt geaccepteerd. Van de Linde krijgt de leiding over de veertig medewerkers op het STW-bureau.

Sabrine Caspers