Biologen hebben een voorheen onbekende soort slak gevonden. De naam die ze aan het beestje gaven, Aegista diversifamilia, eert de diversiteit van moderne huwelijken.

De Aegista diversifamilia is een lange tijd onder een noemer geschaard met een andere slaksoort, de Aegista subchinensis. Onderzoekers kwamen er nu achter dat het dier toch echt tot een unieke soort behoort.

Oost- en west-slak

De naam van de slak getuigt steun aan het homohuwelijk. Bron: Chih-Wei Huang
De naam van de slak betuigt steun aan het homohuwelijk.
Bron: Chih-Wei Huang

Biologen dachten dat de Aegista subchinensis in een uitgestrekt gebied in Taiwan leeft. Bioloog Yen-Chang Lee besefte zich echter dat er wel degelijk verschillen zitten tussen de slakken in het oosten en die in het westen van het land. Tussen de twee slakkenpopulaties zit de Zhongyang-bergketen en de Lanyang-rivier. Uit dna-onderzoek naar de oorsprong van de slakkengenen bleek nu dat de oostelijke A. subchinensis en de westelijke A. subchinensis  helemaal geen familie zijn. De oostelijke A. subchinensis is in werkelijkheid een voorheen niet benoemde soort: A. diversifamilia.