Tijdens zijn reis naar Saturnus helpt de satelliet Cassini zoeken naar zwaartekrachtsgolven. Hij werkt samen met drie meetstations op Aarde.

Hoe kun je een satelliet die nog een reis van dertig maanden voor de boeg heeft toch nuttig gebruiken? Laat hem zwaartekrachtsgolven meten, één van de grootste uitdagingen in de experimentele fysica. Op 26 november startte NASA een poging. Gedurende veertig dagen ontvangt en verstuurt de satelliet Cassini radiogolven naar drie meetstations op Aarde. Op deze manier hopen de wetenschappers voor het eerst zwaartekrachtsgolven direct waar te nemen.

Albert Einstein voorspelde op grond van zijn relativiteitstheorie het bestaan van zwaartekrachtsgolven. Ze zijn vergelijkbaar met elektromagnetische golven die ontstaat door het versnellen van elektronen. Zwaartekrachtgolven worden opgewekt door versnellende massa, bijvoorbeeld een draaiend of bewegend zwart gat. Tijdens hun reis vervormen ze de ruimte een beetje, op dezelfde manier waarop zwaartekracht de ruimte vervormt rond grote massa’s. Einsteins poging om zwaartekrachtsgolven waar te nemen bij een draaiende stok mislukte, er was meer massa nodig.