Wilde muizen rennen ook vaak in tredmolens. Volgens Leidse neurowetenschappers toont die ontdekking aan dat rennen in een tredmolen geen teken van stress of angst is.

Wilde muizen rennen net zo vaak in tredmolens als laboratoriummuizen. Daarmee blijkt rennen in een tredmolen natuurlijker gedrag dan wetenschappers tot nu toe aannamen. Dat schrijven Leidse onderzoekers deze week in het vakblad Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences.

opstelling muizen tredmolen
De opstellingen van het onderzoek. Boven: de kooi in de duinen. Beneden: de kooi op het grasveldje.
Credit: Meijer en Robbers, 2014.

Onderzoekers gebruiken tredmolens vaak in het lab om muizen meer bewegingsmogelijkheden te geven of om hun activiteit te bestuderen. Kritische wetenschappers beweren dat het rennen in de tredmolens zogeheten stereotypisch gedrag is dat alleen in gevangenschap voorkomt. Neurowetenschappers Johanna Meijer en Yuri Robbers van het Leids Universitair Medisch Centrum bewezen het tegendeel.

De twee onderzoekers plaatsten de twee kooien met molentjes op een grasveld en in de duinen. De openingen in de kooien waren zodanig dat alle dieren, niet groter dan een rat, naar binnen konden. Met camera’s hielden ze de activiteit in de kooien nauwlettend in de gaten.

Lekker spelen

De camerabeelden lieten zien dat van de 12.000 keer dat ze beweging detecteerden, het in 88 procent van de gevallen een muis was. Het experiment duurde drie jaar, waarbij elke dag zo’n negen tot tien muizen de tredmolen ingingen.

De muisjes renden in het wild net zo vaak in de molens als de laboratoriummuizen. Vaak renden de dieren niet langer dan een of twee minuten in de tredmolentjes. Die getallen komen overeen met laboratoriummuizen van 200 en 400 dagen oud.

De onderzoekers bestudeerden ook wat de wilde dieren deden als er geen voer aanwezig was in de kooien. Ook dan bleven de muizen naar de kooien komen om in de molens te rennen. Daarom beweren de onderzoekers dat het rennen een bewuste en vrijwillige keuze is die niet per se voedsel als motivatie heeft. Volgens de onderzoekers vinden de muizen het gewoon leuk om in de molens te rennen en zijn de diertjes als het ware aan het spelen in de tredmolen.

Volgens Meijer en Robbers veranderen hun resultaten de kijk op labmuizen in tredmolentjes. Rondrennen in tredmolens is natuurlijk gedrag, aldus de onderzoekers. De diertjes ontwijken de tredmolens niet, wat volgens de onderzoekers betekent dat het gedrag niet wordt gedreven door angst of stress.