Amsterdam (NL) – Een plastic diode die blauw licht uitstraalt, vormt een belofte voor toekomstige beeldschermen.

De Amsterdamse chemicus Marijn Goes synthetiseerde een LED die een korte tijd blauw licht geeft. Het actieve bestanddeel in de LED is een fluorescerende stof die in een laagje plastic is opgelost. Dit biedt hoop voor platte plastic beeldschermen. LED's die blauw licht uitzenden, laten zich moeilijk maken.
De chemicus maakte gebruik van de fluorescente verbinding fluorotroop. Die raakt in een aangeslagen toestand als er ultraviolet licht op valt. Hierbij verplaatst een elektron zich over een relatief grote afstand van de ene kant naar de andere kant van het molecuul. Als het elektron zijn oorspronkelijke positie weer inneemt, zendt het molecuul licht uit. De kleur van deze fluorescentie blijkt af te hangen van het oplosmiddel. In sterk polaire oplosmiddelen, zoals aceton, is het licht rood. In apolaire oplosmiddelen, zoals hexaan, is het energieverschil tussen de aangeslagen toestand en de grondtoestand maximaal en geeft de stof blauw licht.
Goes maakte vervolgens een LED van de fluorescente stof en een gewone kunststof. De LED bestaat uit een doorzichtig indiumtinoxidecontact en een metaalcontact. In een laagje plastic tussen de twee contacten loste hiji de fluorescente stof op.
Bij aanbrengen van een spanning op de LED ontstaat dezelfde ladingsgescheiden toestand in het lfuorescente molecuul als na UV-excitatie. Bij het terugspringen van het elektron zendt het molecuul dan licht uit. Zoals de NWO-onderzoeker had verwacht, gedroeg het plastic zich als een apolair oplosmiddel, en was de kleur van het licht blauw.

Helaas is de diode niet zo stabiel en gaat hij al snel stuk. Dit komt waarschijnlijk doordat de fluorescerende verbinding in de geladen toestand chemische reacties kan ondergaan.

NWO