Hasselt (B) – Belgische wetenschappers onderzoeken de doeltreffendheid van T-celvaccinatie bij multiple sclerose.

Onderzoekers van het BIOMED-instituut van het Limburgs Universitair Centrum (LUC, www.luc.ac.be/biomed/multiple_sclerose.htm) voeren een klinische studie uit met een experimentele therapie tegen multiple sclerose (MS). Veertig MS-patiënten krijgen een vaccin, terwijl twintig anderen fungeren als controle: zij ontvangen wel de prik, maar die bevat geen werkzame stof.
Multiple sclerose (MS) is een ziekte waarbij sommige cellen van het immuunsysteem zich keren tegen de beschermende vetmantel rond de zenuwbanen in de hersenen en het ruggenmerg. De Limburgse onderzoekers denken dat daarbij vooral de witte bloedcellen van het zogeheten T-type uit koers raken. T-cellen komen in de thymus tot ontwikkeling en staan normaalgesproken in voor de afweer tegen vreemde stoffen in ons lichaam.
De klinisch-wetenschappers dokterden een MS-behandeling uit die op het eerste gezicht tegen alle logica in gaat: ze dienen de patiënt een extra hoeveelheid van de schadelijke T-cellen toe. De ingespoten cellen zijn echter eerst in het laboratorium opgekweekt en vervolgens verzwakt, waardoor ze zenuwcellen niet meer kunnen aanvallen. Het is de bedoeling dat ze het immuunsysteem ‘wakker schudden’, zodat deze de schadelijke T-cellen zelf gaat opruimen.
Experimenten bij proefdieren en een eerste reeks tests bij MS-patiënten toonden al aan dat de hoeveelheid schadelijke T-cellen door het vaccin spectaculair daalt. Ook het aantal opflakkeringen van de ziekte lijkt te dalen, waardoor het ziekteproces vertraagt of zelfs stabiliseert.
Met het nieuwe onderzoek willen de Limburgse artsen achterhalen of de veertig behandelde patiënten er daadwerkelijk beter aan toe zijn dan de twintig controlepatiënten. Op die resultaten is het echter nog even wachten, want het hele onderzoek duurt 22 maanden. Als het experiment succesvol is, moet de behandeling nog één of twee testrondes ondergaan alvorens het vaccin op de markt kan komen.