München (DLD) – Een eiwit schakelaar helpt bij het repareren van kapot DNA.Het eiwit PCNA (proliferating cell nuclear antigen) werkt als schakelaar om mutaties in het erfelijk materiaal te repareren, publiceren Duitse wetenschappers in Nature.

Cellen vermenigvuldigen zich door een kopie te maken van hun DNA. Tijdens de vermenigvuldiging van dit erfelijk materiaal bouwt het eiwit PCNA een ring die de DNA-streng omsluit. Deze ring reist mee langs de streng met het enzym dat de verdubbeling regelt. Zodra deze twee aankomen bij een foutje in het materiaal, komt de PCNA-ring in actie om de fout te herstellen.

Onderzoekers van het Max Planck Instituut hebben ontdekt dat het PCNA fungeert als een soort schakelaar. De functie van het eiwit verandert als het zich aan een andere partner bindt. De ene optie is dat het bindt aan het sumo-eiwit. Deze verbinding maakt het kopieerproces makkelijker. De andere mogelijkheid is een verbinding met het eiwit ubiquitine. Deze combinatie resulteert in de aanmaak van enzymen die de gevonden fout gaan herstellen.