Delft (NL) – Tekst is in handleidingen voor het korte-termijn-leren het meest efficiënt. Beelden doen het beter op de lange termijn.


Koop je een nieuwe dvd-speler of gsm-toestel, dan ben je wel even zoet met het leren bedienen ervan, zelfs als je na de eerste eigenwijze pogingen alsnog besluit de handleiding eens door te spitten.
Technische producten worden ingewikkelder en het belang van gebruiksinstructies voor dergelijke apparaten neemt steeds verder toe. Piet Westendorp van de Technische Universiteit Delft ontdekte tijdens zijn promotieonderzoek dat tekst bij het eerste gebruik van een apparaat efficiënter is dan beeld en animaties. Voor leren op de langere termijn zijn beelden echter weer functioneler.
De hersenen verwerken beelden niet direct als beelden, maar zetten ze eerst om, veronderstelt Westendorp. Teksten worden direct opgenomen en daarmee is de juiste knop sneller gevonden. In zijn proefschrift schetst de Delftse promovendus nog andere aandachtspunten voor meer gebruiksvriendelijke elektronische hoogstandjes. Consistentie in bedieningsprocedures is bijvoorbeeld veel belangrijker voor gebruiksgemak dan een groter aantal mogelijkheden om het apparaat te bedienen.
Met de groeiende hoeveelheid technische snufjes op apparaten neemt niet alleen het belang van de handleiding toe, maar wordt deze ook steeds gecompliceerder. Hierdoor wordt het een hele opgave via dezelfde handleiding mensen van alle rangen en standen even goed te informeren, concludeert Westendorp.

Sabrine Caspers