In de diepzee van de Grote Oceaan zijn vier nieuwe soorten vleesetende sponzen ontdekt. Het is opmerkelijk dat die sponzen kunnen overleven in de nagenoeg zuurstofloze delen van de oceaan.

Een grote groep sponzen groeit op een stuk dood koraal. Credit: 2006 MBARI

Amerikaanse mariene biologen hebben vier nieuwe soorten vleesetende sponzen ontdekt in de Grote Oceaan. De onderzoekers filmden en verzamelden de carnivoren met een op afstand bestuurbare onderzeeër op een diepte van 1236 meter. Het is opmerkelijk dat sponzen op die diepte kunnen overleven, omdat de zuurstofconcentratie daar zeer laag is. De sponzen voeden zich waarschijnlijk alleen met kleine garnaalachtigen. De wetenschappers maken hun bevindingen deze week bekend in het vakblad Zootaxa.

De meeste sponzen voeden zich met bacteriën en andere eencelligen door ze uit het water te filteren. Dat doen ze met hun choanocyten, cellen met een ‘staartje’ in de holle kamers van sponzen, die heen en weer bewegen en zo een waterstroom creëren. ‘De bewegingen van choanocyten kosten enorm veel energie. Voedsel is echter erg moeilijk te verkrijgen in de diepzee, waar de zuurstof concentratie laag is. Daarom vangen deze sponzen grotere, voedselrijkere organismen, zoals garnaaltjes. Daarvoor gebruiken ze ‘prachtige’ microscopische haakjes’, zegt de leider van het onderzoek, Lonny Lundsten, in een persverklaring.