In een tuin kijken ­mensen vooral naar de bloemen en planten die boven de grond groeien. Het leven onder de grond wordt nog ­weleens vergeten.

In De onderwereld van de tuin geeft Romke van de Kaa een overzicht van wat er zoal in de bodem leeft. Van klein naar groot bespreekt hij elk levend wezen in de tuin. Te beginnen bij bacteriën en andere microben, vervolgt hij zijn verhaal via aaltjes en insecten naar muizen en mollen.

Als tuinier en bioloog weet Van de Kaa zijn verhaal vanuit twee oogpunten te brengen. Als bioloog vertelt hij over de rijkheid aan soorten die in de bodem leeft en hun fascinerende eigenschappen. Dankzij zijn ervaring als ­tuinier kan hij daarnaast ook aangeven wat het effect is van deze soorten op de verschillende ­soorten in de tuin.

Aardappelmoeheid

Voor tuiniers staan er dan ook vele antwoorden in op vragen als: wat gebeurt er met de grond als er te weinig aaltjes zijn? Hoe kun je een goede compost­hoop maken om het bodemleven te stimuleren? En wat is aardappelmoeheid nou eigenlijk?

Ook geeft Van de Kaa tips over hoe je je tuin zo goed mogelijk kunt onderhouden. Hier komt vaak hetzelfde devies uit: voeg niets onnatuurlijks toe, maar laat de tuin vooral zijn gang gaan.

De doeltreffende opbouw, de duidelijke uitleg en de afwisseling tussen biologie en tuinieren zorgen voor een toegankelijk boek. De onderwereld van de tuin vormt hiermee het ideale leesvoer voor de doorwinterde tuinier die een dagje binnen moet blijven vanwege de regen. En uiteraard ook voor ieder ander die wil weten wat er leeft in de tuin.

De onderwereld van de tuin
De onderwereld van de tuin is te bestellen als paperback en als e-book in onze webshop.