Het einde van alles schetst hoe de slotscène van ons ­universum eruit kan komen te zien.

Staat ons in de toekomst een kil heelal te wachten, een heelal dat implodeert of een heelal dat in stukken uiteenscheurt? In Het einde van alles – astrofysisch gesproken schetst kosmoloog ­Katie Mack de verschillende manieren waarop het universum tot een einde kan komen. Ze start overigens met een kanttekening: ‘ons’ staat tegen die tijd helemaal niets meer te wachten, want de aarde zal lang voor die tijd verschroeid zijn door een stervende zon. Maar: mensheid of geen mensheid, het is onverminderd interessant om na te denken hoe de slotscène van de kosmos er uitziet.

Mack neemt je mee naar vijf verschillende toekomst­scenario’s. Dat doet ze aan de hand van alles wat we ­weten over natuurkunde, en bijna belangrijker nog: alles wat we níét weten. ‘Kleine veranderingen in onze huidige, onvolledige kennis van de kosmos leveren heel ­andere toekomstperspectieven op’, zegt Mack.

Haar uitleg van complexe fysische processen is helder en vlot. De enige kanttekening is wellicht dat Mack, net als veel andere wetenschappers die de pen oppakken, graag volledig is. Daardoor is het boek net een tikje traag: pas na zestig pagina’s ­bereikt de lezer het eerste toekomstscenario. Maar niet getreurd, Macks prettige schrijfstijl nodigt uit tot ­geduld en de spannende kosmische tijdlijn die je te wachten staat, is dat geduld zeker waard. Zoals Mack zelf schrijft: ‘Ook al kunnen wij nietige mensen onmogelijk invloed uitoefenen op het einde van de kosmos, we kunnen in elk geval proberen om daar inzicht in te ­krijgen.

Het einde van alles
Benieuwd hoe het afloopt? Bestel Het einde van alles van Katie Mack in onze webshop.

Wil je nog meer lezen over het einde van het universum? Bekijk dan ook het boek dat New Scientist-redacteur Ans Hekkenberg er vorig jaar over schreef:

R.I.P. Heelal
Big rip of big bounce? In R.I.P. Heelal komen allerlei kosmische doemscenario’s voorbij. Verkrijgbaar als paperback of als e-book.