big data revolutieDe gigantische hoeveelheid gegevens waaruit onderzoekers tegenwoordig kunnen putten, ook wel big data genoemd, gaat de wereld revolutionair veranderen.

Die revolutie, zo stellen de technologiedeskundigen Kenneth Cukier en Viktor Mayer-Schönberger, maakt het mogelijk op een veel grotere schaal te werken dan tot nu toe mogelijk was. Cukier en Mayer-Schöneberg doen hun visie uit de doeken in hun boek De Big Data Revolutie. Een goed voorbeeld is Google, dat met correlaties tussen opgeslagen zoektermen beter de verspreiding van een ziekte kan volgen dan officiële instanties op basis van huisartsconsulten.

Dergelijke toepassingen zullen volgens de auteurs voor een mentaliteitsverandering zorgen. Zo zal onze eis dat ‘alles exact moet zijn’  sneuvelen. In plaats daarvan gaan we genoegen nemen met een algemene tendens, omdat we nu eenmaal over veel gegevens beschikken en fouten uitmiddelen. Ook kan onze ‘obsessie met causaliteit’ bij het grofvuil. Als je de bergen met gegevens goed analyseert, rolt daar waardevolle kennis uit zonder dat je weet waarom iets gebeurt. In een big data-wereld ‘kunnen we patronen en correlaties in de gegevens ontdekken waaruit we nieuwe en zeer waardevolle inzichten kunnen verwerven’, schrijven de ateurs.

Met andere woorden: ‘waarom’ is achterhaald. Alleen het feit dat iets gebeurt, is straks nog relevant. De Big Data Revolutie voert de lezer op heldere wijze langs al die veranderingen. Het is een heerlijk boek dat je op overtuigende wijze wegwijs maakt in de verrassend spannende wereld van enorme gegevensbergen.

• Titel: De Big Data Revolutie
  • Auteur: Kenneth Cukier en Viktor Mayer-Schönberger
  • Uitgeverij: Maven Publishing