Kanker is een bijzonder complexe ziekte, die in veel varianten voorkomt en een ingewikkelde biologische achtergrond heeft. De hoogste tijd voor een eenvoudig boek dat alles uitlegt.

KankerDe diagnose kanker brengt veel vragen met zich mee. Hoe ontstaan uitzaaiingen? Waarom krijgt de ene kettingroker wel longkanker en de andere niet? Wat doen bestraling en chemo? De artsen die de diagnose stellen, kunnen dit soort vragen niet altijd volledig en op een toegankelijke manier uitleggen.Volgens celbioloog Ed Roos, jarenlang onderzoeker aan het Nederlands Kanker Instituut, was het daarom de hoogste tijd voor een informatief boek over kanker, maar dan eenvoudig.

Kanker, simpel uitgelegd is geschreven voor leken, maar de diepgang van het boek doet niet onder voor menig wetenschappelijke publicatie. Roos vliegt van eiwitten en hun bijbehorende receptoren naar DNA-replicatie en het ontstaan van mutaties. Hij legt uit welke genen je met roken kunt beschadigen, en wat zo’n genbeschadiging tot op het interne celniveau voor gevolgen heeft.

De tweehonderd pagina’s, helder opgedeeld in vijftig hoofdstukken, zitten propvol informatie. De extra technische onderwerpen zijn overzichtelijk in losse kaders geplaatst, zodat de lezer ze eventueel kan overslaan.

Roos geeft terecht aan dat het voor iemand met weinig kennis van celbiologie niet verstandig is om alles ineens te willen lezen. Toch is de enorme hoeveelheid informatie en de begrijpelijke manier waarop Roos deze presenteert zeker bewonderenswaardig. Een aanrader voor iedereen die ‘kanker’ wil begrijpen.