Een reclamespot op TV; spelende kinderen die binnen komen rennen en DUS helemaal ramvol zitten met schadelijke bacteriën. Althans, in het universum waar Dettol verblijft wel, want zij komen nu met een zeeppompje om de handen eens goed te ontsmetten, en je hoeft hem nog niet eens aan te raken!

Het lijkt zo handig, en zo fijn. Maar eigenlijk is dit gewoon driewerf baggerslecht:

1. Kinderen niet bloot willen stellen aan bacteriën is niet handig. De Hygiëne Hypothese stelt dat onze obsessie met gezondheid juist méér ziekten tot gevolg heeft. Hoewel de theorie niet onomstreden is, zijn er zeker aanwijzingen die de juistheid onderschrijven – er zijn bijvoorbeeld een aantal aandoeningen die in ontwikkelingslanden minder vaak voorkomen dan hier (en die ook geen welvaartsziekte zijn).

Vijven en zessen

Vijven en zessen

Yannick Fritschy weet een flinke dosis wiskunde in een taalexperiment te stoppen.

Bovendien, de antibiotica die in Dettol (overigens met onuitstaanbaar irritant liedje op de homepage) zitten maken álle bacteriën dood, dus ook de onschadelijke of zelfs nuttige. En die raakt je kind dan ook kwijt. Nuttige bacteriën of onschadelijke vormen concurrentie voor eventuele ziektekiemen – een eerste afweer, zogezegd. Bij het weghalen van die ‘basispopulatie’ hebben schadelijke bacteriën daarna dus sowieso meer kans.

(Fun fact: Dettol claimt 99,9% van de bacteriën op je handen te doden met hun zeep. Dat betekent dat zelfs als je helemaal niets aanraakt binnen een paar uur de hele populatie alweer hersteld zou kunnen zijn.)

2. Het gebruik van antibiotica selecteert resistente bacteriën. Door dit soort producten te gebruiken blijven er steeds meer bacteriën over die een resistentie hebben ontwikkeld tegen de werkzame stof. En dat is vervelend, want zo dragen ze bij aan de opkomst van bad-ass bacteriën zoals MRSA, die nauwelijks meer te stoppen is. Een veelgebruikt molecuul in producten zoals Dettol is Triclosan, en er zijn dus al E. coli’s die dat molecuul er meteen weer uit kunnen schoppen als ze het tegenkomen. Er zijn twee gevaren hieraan: dat direct de resistente gevaarlijke bacteriën geselecteerd worden omdat ze door Dettol een selectievoordeel krijgen (de rest gaat tenslotte wel dood), of dat de ‘normale’ als eerst resistent worden. Dat laatste is ook vervelend, want met de mate van genuitwisseling tussen bacteriën is de kans groot dat het overslaat.

3. Het no-touch principe. De dispenser heeft een motion-detector en geeft bij het voor de pomp houden van je hand een kwakje zeep af. Daarvoor zijn 4 AA batterijen nodig, een fotosensor, een processing unit, en een keur aan wieltjes, draadjes en pompjes om de zeep te bewegen. En die zijn uiteraard afgesteld op een hoeveelheid overpriced zeep die het gebruik van dit apparaat ongeveer vier keer zo duur maakt op jaarbasis dan normale zeep. Al die milieuvervuilende technologie…en waarom? Zodat je geen matig vies pompje hoeft aan te raken twee seconden voordat je je handen gaat wassen met desinfecterende zeep.

Zucht…kom op consumenten, gaan we het dan echt nooit leren?