New Scientist Live @ Expeditie NEXT

Op 2 mei vindt in Rotterdam het Nationale Wetenschapsfestival plaats. De Now&Wow Club in de Maashaven opent haar deuren voor een publieksevenement gekoppeld aan de Nationale Wetenschapsagenda: Expeditie NEXT. Één van de onderdelen is New Scientist Live, een avondprogramma waarin drie verschillende onderwerpen uit de Nationale Wetenschapsagenda aan bod komen.

Wetenschappers gaan onder leiding van presentator Martijn van Calmthout en sidekick Joris Janssen met elkaar in gesprek over actuele thema’s uit hun vakgebied. Aan de hand van stellingen en vragen discussiëren zij met elkaar en het publiek. Hieronder vindt u het programma van New Scientist Live @ Expeditie NEXT.

New Scientist Live - Expeditie Next

19.40 – 20.15: En snel een beetje!

De quantumcomputer wordt niet een klein beetje sneller, maar heel veel sneller dan de computer zoals we die nu kennen. Wat behelst die computer precies? Wat hebben we eraan – als consument of als maatschappij? Wanneer is hij er? Is elk huishouden anno 2028 voorzien van een quantumcomputer?

Barbara Terhal
Barbara Terhal is hoogleraar theorie van quantumcomputing aan de TU Delft. Sinds 2017 leidt ze een onderzoeksgroep bij quantumtechnologie-instituut QuTech. Hier werkt ze onder andere aan quantumfoutcorrectie, volgens haar één van de grootste uitdagingen in de hedendaagse natuurkunde.

Harry Buhrman
Harry Buhrman is hoogleraar informatica aan de Universiteit van Amsterdam en is als groepsleider quantumcomputing verbonden aan het Centrum Wiskunde & Informatica. Buhrman is directeur van onderzoekscentrum QuSoft en houdt zich bezig met onderzoek naar quantumsoftware.

20.45 – 21.20: Wat is het voedsel van de toekomst?

Hoe gaan we in 2050 bijna tien miljard monden voeden? Hoe gaan we ermee om dat het aantal mensen met obesitas nog nooit zo hoog is geweest terwijl een recordaantal wereldburgers honger lijdt? Kortom: wat is het voedsel van de toekomst?

Karin Thomas
Karin Thomas is wetenschapper duurzaamheid en agrifood aan Tilburg University. Haar onderzoek is gefocust op het voedsel van de toekomst en zij vraagt zich af hoe we in 2050 twee miljard extra monden gaan voeden. Daarnaast is ze eigenaar van haar eigen consultancybureau.

Jaap Seidell
Jaap Seidell is hoogleraar voeding en gezondheid aan de Vrije Universiteit Amsterdam en publicist van vele boeken over gezonde voeding. Als deskundige adviseert hij verschillende nationale en internationale wetenschappelijke organisaties, waaronder de World Health Organisation en de Gezondheidsraad.

21.55 – 22.30: Ik ben klein, jij bent groot

Met de allergrootste experimenten zoomen we in op de allerkleinste deeltjes. Was de ontdekking van het higgsdeeltje in 2012 het eerste signaal voor een oogstperiode van de fundamentele natuurkunde? Gaan grote vragen over donkere materie, botsende zwarte gaten en de herkomst van ons heelal de komende jaren beantwoord worden?

Freya Blekman
Freya Blekman is onderzoeksprofessor elementaire deeltjesfysica aan de Vrije Universiteit Brussel. Zij heeft verschillende grote internationale onderzoeksgroepen geleid bij het CMS-experiment op CERN. Sinds 2018 is ze Physics Communication Officer bij dit experiment. In deze hoedanigheid is ze verantwoordelijk voor de publicatie en communicatie naar buiten van de output van meer dan vierduizend fysici.

Ivo van Vulpen
Ivo van Vulpen is universitair hoofddocent bij de UvA en onderzoeker bij het Nikhef (nationaal instituut voor subatomaire fysica). Hij doet onderzoek naar elementaire deeltjes en was betrokken bij de zoektocht en de ontdekking van het higgsboson dat werd ontdekt in 2012. In 2018 debuteerde hij met De melodie van de natuur over zijn zoektocht naar de kleinste bouwstenen van de natuur.

Kijk hier voor meer informatie over Expeditie NEXT en voor kaartverkoop!