Een computer wist drie wedstrijden van het complexe bordspel go te winnen van de wereldkampioen. Betekent dit het begin van een nieuw tijdperk voor kunstmatige intelligentie, vraagt Ben Medlock zich af.

Betekent de winst van AlphaGo op go-kampioen Lee Sedol dat er een nieuw tijdperk voor kunstmatige intelligentie is aangebroken?
Het eeuwenoude Chinese spel go, wordt gezien als het moeilijkste bordspel ter wereld.
Foto: Chad Miller

Het staat 3-0 voor de machines. De beste speler van het eeuwenoude Chinese bordspel go, verloor drie keer van de kunstmatige intelligentie AlphaGo. Dit systeem werd gemaakt door het bedrijf Deepmind van Google. Wereldkampioen Lee Sedol strijdt in een wedstrijd van vijf rondes tegen de machine om het prijzengeld van miljoen dollar.

De eerste drie rondes verloor Sedol. We kunnen zeggen dat computers nu voor het eerst beter zijn dan mensen in het spel dat gezien wordt als het moeilijkste bordspel ter wereld.

Met je handen praten, helpt je bij het leren, onthouden en overtuigen
LEES OOK

Met je handen praten, helpt je bij het leren, onthouden en overtuigen

Waarom bewegen we onze handen als we praten? Psycho­­loog Susan Goldin-Meadow onthult de verborgen krach­ten van gebaren.

Betekent dit dat machines bijna een mensachtige intelligentie bereikt hebben?

Intelligentie

Intelligentie is een moeilijk tastbaar begrip, maar het is wel duidelijk dat er minstens drie eigenschappen nodig zijn voor een intelligentie die vergelijkbaar is met die van de mens. De machine moet acties vooruit kunnen denken, de omgeving in kaart kunnen brengen en terug kunnen kijken op zijn omgeving en eigen gedrag.

We worden steeds beter in het ontwikkelen van algoritmes die efficiënter en sneller zijn. Het ziet er niet naar uit dat de drie menselijke eigenschappen het struikelblok zullen zijn in de ontwikkeling van vergevorderde kunstmatige intelligentie.

We worden ook beter in het bouwen van systemen die een ingewikkelde omgeving in kaart kunnen brengen. Maar een realistische representatie maken van de echte wereld is een veel lastiger probleem.

Go is een erg complex spel. Het speelbord is negentien keer negentien vakjes groot en daarmee zijn er 361 mogelijke plekken om een steen neer te leggen. Toch is het spel absurd simpel vergeleken met de echte wereld. Het zal nog tientallen jaren duren voordat kunstmatige intelligenties de echte wereld aan kunnen.

Zelfbewustzijn

De derde eigenschap waaraan mensachtige kunstmatige intelligentie moet voldoen is de lastigste. Reflectie betekent dat een brein of machine afwegingen kan maken over het eigen gerag en eigen gedachteprocessen. Bij mensen noemen we dit vaak zelfbewustzijn. We hebben nog een lange weg te gaan als we willen begrijpen waarom mensen deze buitengewone eigenschap hebben. En het is nog niet zeker of machines dit op een dat ook zullen kunnen. Zowel voor wetenschappers als filosofen is het een intrigerend gebied.

Troost

Het is een behoorlijke prestatie dat AlphaGo het spel go onder de knie kreeg. Dat is een nieuwe overwinning in een steeds spannender onderzoeksgebied. Maar als je bekijkt hoe lang de weg nog is naar een kunstmatige intelligentie op een menselijk niveau, dan is het nog maar een kleine stap. Misschien kan Sedol wat troost putten uit deze gedachte.

Ben Medlock is uitvinder van SwiftKey, het intelligente invoersysteem voor smartphones, en is medeoprichter van het bedrijf met dezelfde naam.

Altijd op de hoogte blijven van het laatste wetenschapsnieuws? Meld je nu aan voor de New Scientist nieuwsbrief. 

Lees verder: