Wanneer ik terugkwam van een geologisch veldwerk voelde ik me in de hal van de universiteit altijd enigszins ongemakkelijk. Terwijl om me heen prachtig opgemaakte meisjes op hun hoge hakken paradeerden, liet ik met mijn afgetrapte bergschoenen een duidelijk modderspoor achter op de vloer. Mijn make-up beperkte zich tot wat mergel onder mijn nagels en een bruine streep op mijn wang – een overblijfsel van het boren in een veertien meter diepe veenlaag. Eenmaal thuis waste ik snel de laatste restjes wetenschap van me af en trok ik mijn allervrouwelijkste jurkje aan. Wetenschap mooi? Ik heb er mijn twijfels over.

Toegegeven, als je een willekeurige onderzoeker vraagt of hij zijn vakgebied mooi vindt, zal hij vast volmondig ‘ja’ antwoorden. Voor natuurkundigen gaat er een bepaalde schoonheid van de wetten der thermodynamica uit, biologen ervaren vermoedelijk esthetische genoegens bij het ontleden van een muskusrat en geologen willen nog weleens lyrisch worden over een prachtige breukzone.
Maar altijd gaat het om functionele schoonheid. Wetenschap is mooi om wat we ermee bereiken, om de eureka-momenten die het brengt, omdat we erdoor in staat zijn te verklaren waarom we sommige dingen mooi vinden en andere niet. Niet omdat wetenschap in zijn uiterlijke verschijningsvorm nou zo adembenemend, lustopwekkend, hartkloppingen veroorzakend mooi is. Dacht ik.

Toch blijken er wel degelijk wetenschappers te zijn die hun vakgebied het liefst altijd dicht op de huid met zich meedragen, zo las ik afgelopen zaterdag in de Volkskrant. De Amerikaanse wetenschapsjournalist Carl Zimmer is bezig met een project getiteld Science Ink. Op zijn website verzamelt Zimmer foto’s van wetenschappelijke tatoeages, om er uiteindelijk een boek mee samen te stellen. De honderden tattoos illustreren de onnoemelijke veelzijdigheid van de wetenschap en van de menselijke geest. Natuurlijk, dat er iemand rondliep met de structuurformule van LSD op zijn bovenarm was nog wel te verwachten, evenals het feit dat een pi-verslaafde zoveel mogelijk getallen achter de komma op zijn rug heeft laten tatoeëren. Maar waarom zou je de darmbacterie Escherichia coli op je enkel laten vereeuwigen, of een plattegrond van de Galapagos-eilanden op je huid mee willen dragen? Gelukkig is bij elke foto een korte toelichting te vinden. Het meisje met de Taylor-sinus-reeks
() op haar bovenarm legt bijvoorbeeld uit dat de formule een van de meest nuttige formules binnen de natuurkunde is.