Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun hele carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze week: evolutiebioloog Katja Peijnenburg, verbonden aan Naturalis Biodiversity Center en de Universiteit van Amsterdam.

‘Als evolutiebioloog ben ik geïnteresseerd in hoe veranderingen in de oceaan ontstaan. Oceanen zijn, zoals waarschijnlijk bekend, van groot belang voor het leven op aarde. Zeventig procent van het aardoppervlak is oceaan en de oceaan is verantwoordelijk voor de productie van vijftig procent van al het zuurstof op aarde.

‘Om veranderingen in kaart te brengen, bestudeer ik onder andere planktondieren, een verzamelnaam voor organismen die niet kunnen zwemmen en voor hun verplaatsing afhankelijk zijn van de heersende stromingen. Ik bestudeer bijvoorbeeld planktonslakjes om de negatieve effecten van het oplossen van CO2 in de oceanen te meten. Vooral aan de hand van hun huisjes kan ik zien hoe dieren reageren op grote veranderingen in de chemie van de oceaan.

Maak kennis met de gewelddadige wereld van strijdende mangoesten