Tja, vorig jaar moesten vrienden in de VS enorm lachen toen ik ze vertelde over ons zouttekort. Eindelijk hadden we een echte winter, en toen werd er zelfs in Etten-Leur geurig badzout op wegen gestrooid. Laten we eerlijk zijn, wat er hier aan sneeuw valt is maar een schijntje vergeleken bij wat in de noordelijke staten van de VS naar beneden komt. We zijn hier langs de Noordzeekust niets gewend.

De winter is nog niet eens officieel begonnen, of in de Lage Landen vormt de slinkende zoutvoorraad een reden voor ongerustheid. Dat beperkt zich overigens niet tot Nederland en België. Ook in Duitsland, bij Keulen, is het ernstig gesteld met de zoutvoorraad, zo blijkt uit een videorapportage van Der Spiegel, en dat in Engeland de gladheidsbestrijdingsmiddelen snel opraken, zal niemand verbazen. Ongetwijfeld zal strooizouttekort de komende koude weken in toenemende mate een heet hangijzer blijken.

Toch vraag ik me af waarom het nu opeens zo’n probleem is, er zijn toch wel vaker winters geweest met veel sneeuw en gladheid. Eind vorige winter was er al sprake van dat overheden dit jaar meer zout in reserve zouden hebben. Ontstaan de problemen nu doordat het drukker is op de wegen? Zijn verwende weggebruikers anno 2010 minder bereid hun snelheid aan het weer aan te passen? Of kunnen we wellicht nog een hoop leren van de automobilisten in landen waar elke winter decimeters sneeuw vallen.

Kost hard nadenken meer energie?
LEES OOK

Kost hard nadenken meer energie?

Van een hele dag nadenken over ingewikkelde zaken kun je behoorlijk vermoeid raken. Komt dat omdat je brein dan meer energie verbruikt?