Wat voor pindakaas geldt, geldt ook voor partners. Hoe meer je er ziet, hoe moeilijker je kunt kiezen en hoe ontevredener je bent over je uiteindelijke keuze.

Psychologen in Edinburg hebben ruim tachtig speeddatesessies geanalyseerd, en ontdekten dat de mensen die het meeste ‘succes’ hadden, uiteindelijk de minste kans op een geslaagde relatie hadden. Omdat de keuze te groot is, schrijven ze. ‘Een toenemende variëteit kan tot verwarring leiden.’ En alle kranten schreven dat braaf over. Maar dat is natuurlijk een misverstand. Wie na zo’n sessie met een stapel dates naar huis gaat, heeft geen last van enorme variëteit maar van een verpletterende uniformiteit. Al die mannen (of vrouwen) zijn een beetje anders en allemaal even leuk. Wat de winnaar de das omdoet, is dat hij zich verplicht voelt om ze nog een keer te zien.

Hoge en vage eisen

Hoeveel partners moet je zien om de ware te vinden? Wanneer dat aan singles wordt gevraagd, beginnen ze over de hoge (en vage) eisen die ze stellen, en schatten ze allemaal dat er wel tientallen potentiële kandidaten voorbij zullen moeten komen voordat ze de ware zullen herkennen. In de praktijk werkt dat helemaal niet zo. Na zo’n negen dates is het raak.

Hebben mensen ook feromonen?
LEES OOK

Hebben mensen ook feromonen?

Zenden we geheime chemische signalen uit waarmee we het gedrag van anderen beïnvloeden? Wat zegt de wetenschap over menselijke feromonen?

Dat komt doordat met iedere afgewezen date de twijfel een beetje groeit. Heb ik daar wel verstandig aan gedaan? Ben ik niet te veeleisend? Arrogant? Onzeker? Hoe lang wil ik eigenlijk zo doorgaan? Die groeiende twijfel zorgt voor een natuurlijk einde aan de speurtocht. Als nummer tien niet tegenvalt, wordt dat zogezegd De Ware. Maar wie zich dankzij zijn ‘succes’ in de speeddate gedwongen voelt verder te zoeken, laat nóg meer kandidaten vallen en zal uiteindelijk met nóg meer twijfel een keer ‘ja’ zeggen. En vraagt zich daarna dus des te harder af of hij (of zij) wel de juiste keuze heeft gemaakt.

We willen zo graag gelukkig worden, en zo graag de goede keus maken. En allerlei bureaus en organisaties maken daar gretig gebruik van. Meer keuze is beter, zeggen ze. Meldt u aan! Bestel nog een pakketje kerels! Wat dacht u van deze aaaantrrrekkelijke vrouwwww… Maar uiteindelijk zit u daar dan, aan de ontbijttafel. Starend naar uw keuze als naar een potje pindakaas waarbij u zich hardop afvraagt: was dat nou écht de lekkerste van allemaal?