Een lekker stukje kweekburger.

Kent u hem nog, de kweekburger die afgelopen augustus het levenslicht zag? Onderzoekers van de Universiteit van Maastricht hadden spiercellen van een koe geïsoleerd. Door de cellen te vermenigvuldigen, wisten ze een prachtig lapje spierweefsel te maken. Het reageerbuisvlees hadden ze vervolgens vermalen tot twee hamburgers. De eerste burger werd in London, onder het oog van de camera, geproefd.

De kweekburger was snel daarop wereldberoemd. Zonde dus, om de tweede hamburger zomaar op te eten. Daarom krijg de burger een plekje in Museum Boerhaave, te Leiden.

Bezoekers hoeven niet bang te zijn voor een schimmelige burger in de vitrinekast. De burger is netjes geplastineerd. Plastinatie is een conserveringstechniek die biologisch materiaal onbeperkt houdbaar maakt.

Aan den lijve