Sorry jongens, maar het is nu officieel. LEGO is ook voor meisjes. En sorry heren, maar er is geen twijfel meer mogelijk. Wetenschap is ook voor vrouwen. Jullie zullen dus zowel jullie speelgoed als laboratoria moeten delen. LEGO heeft namelijk haar eerste vrouwelijke wetenschapper gepresenteerd.

Professor C. Bodin heeft de geschikte looks: met haar labjas, erlenmeyers en een onmodieuze balpen in haar borstzakje ziet ze eruit alsof ze rechtstreeks uit het LEGO-lab is gelopen. Maar ze heeft ook de skills. Volgens haar CV is ze briljant in haar carrière als chemicus.

Dit quantumexperiment kan bewijs opleveren voor het multiversum

Dit quantumexperiment kan bewijs opleveren voor het multiversum

Met exotische quantummaterie kunnen we erachter komen of ons heelal het enige is, of een van de vele bubbels in een kosmisch bubbelbad.

Met Professor C. Bodin doet LEGO een poging om van hun vrouwonvriendelijke stempel af te komen. De speelgoedgigant trachtte dat eerder, maar maakte de misstap om nieuwe vrouwelijke poppetjes stuk voor stuk te decoreren met roze jurkjes en hartjes. Professor C. Bodin draagt gelukkig geen roze. Roze labjassen bestaan namelijk niet.

Optimisten roepen nu al dat ze een rolmodel zal zijn voor kleine legoënde meisjes. Pessimisten wijzen er juist op dat er nog steeds vier keer zoveel LEGO-mannetjes als –vrouwtjes bestaan. Voor beide valt wat te zeggen, maar Bodin zal het weinig interesseren. Ze is gewoon een LEGO-vrouw die voor een beta-carrière koos.  En wetenschappers interesseren zich niet voor de buitenwereld. Die blijven lekker in hun lab.

Of zou dat ook een stereotype zijn?

Hoe dan ook – dit LEGO-genie is best wel een beetje stoer. Ze ligt al vanaf 1 september in de Amerikaanse schappen. Als iemand haar in Nederland tegenkomt, dan hoor ik het graag.