Hoe komen wetenschappers tot dat ene inzicht dat het verloop van hun carrière bepaalt? Daarover vertellen ze in de rubriek Eureka, elk weekend in het AD, verzorgd door de redactie van New Scientist. Deze keer: Remco Kort, hoogleraar microbiologie aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

‘Als je ontwikkelingswerk tot een succes wilt maken, geef dan geen vis maar een hengel. Die stelregel heb ik altijd onthouden. Een microbioloog doet onderzoek naar micro-organismen, met name naar bacteriën, gisten, en virussen. Ik heb altijd de wens gehad om mijn kennis van de microbiologie te gebruiken om iets praktisch neer te zetten, waardoor ik het verschil zou maken in het alledaagse leven van mensen.

Gezonde darmen

Ik was geïnteresseerd in darmgezondheid. Hier in Europa is dat geen groot probleem, maar in Afrika is de kindersterfte als gevolg van diarree enorm. Daarom heb ik samen met middelbareschoolvriend Wilbert Sybesma Yoba for Life bedacht. Samen ontwikkelden we een starter culture in een zakje van een gram, waarmee je melk in twee stappen kan fermenteren tot honderd liter probiotische yoghurt. We noemde het Yoba, van yoghurt-bacterie.

Kunnen we AI-chatbots leren vergeten?