Een regeldruppel die op een zanderig oppervlak inslaat, laat een soort mini-meteorietinslag achter. Dat ontdekten Amerikaanse onderzoekers aan de hand van high speed filmpjes. De onderzoekers publiceerden hun werk deze week in het vakblad PNAS.

De wetenschappers lieten vloeibare druppels op een zandachtig oppervlak vallen, dat bestond uit minuscule glazen korrels. De druppels bestonden uit verschillende stoffen, zoals water, methanol en olie. De onderzoekers lieten de vloeistofdruppels van verschillende hoogten ten aarde stortten, en bekeken met high speed-camera’s hoe de inslagkraters  vormden.

De inslag van verschillende druppels.  Bron: PNAS
De inslag van verschillende druppels.
Bron: PNAS

Krater

Tot hun verrassing ontdekten de wetenschappers dat de krater van een vloeistofdruppel op zand precies dezelfde vorm heeft als de krater van een meteoriet die zich in de aarde boort. In eerste instantie komt de druppel neer, krijgt hij een platte vorm en vormt hij daarbij een krater. Vervolgens stuitert wat vloeistof terug omhoog, waarbij wat zanddeeltjes worden meegesleurd. Hoe sneller de druppel neerkomt, hoe meer zand hij meesleurt en hoe minder hoog hij terug stuitert.