Het was, natuurlijk, een flauw argument waarmee de internationale judofederatie IJF poogde de gehoofddoekte Saoedische judoka Wodjan Shaherkani van de olympische judomat te verdrijven.

Die hoofddoek, het zou maar gevaarlijk zijn. Je neemt zo’n mevrouw in een fijne uki goshi, hup, zit die doek opeens driemaal rond haar nek gewikkeld. Gevaarlijk, dank je de koekoek. Dat had misschien gegolden als Shaherkani in Zeeuwse klederdracht had willen judoën, met van die gevaarlijke spiegeltjes opzij, maar nu is het echt het verkeerde argument op de verkeerde plaats.

Plus dat het juist goed is voor de emancipatie, zo’n judoënde non, zeggen de voorstanders. Zeker voor het stijve Saoedi-Arabië, waar men overspeligen nog stenigt en op sodomie de doodstraf staat. Wodja is een rolmodel!

Onze voorouders aten elkaar geregeld op – en om verrassende redenen
LEES OOK

Onze voorouders aten elkaar geregeld op – en om verrassende redenen

Uit fossielen blijkt dat de mens al een miljoen jaar aan kannibalisme doet. Onze voorouders aten ­elkaar in veel gevallen waarschijnlijk niet op ­va ...

Ach kom, zouden de vrouwen van Saoedi-Arabië nou heus opeens allemaal extra vrijheden krijgen, du moment dat Shaherkani met ingepakt kapseltje de jokidoki, of hoe heet zo’n judomat, betreedt? Ik heb het eens nagezocht bij de judobond: Saoedi-Arabië telt welgeteld drie judozaaltjes. De sport is er even onbeduidend als in Kameroen, Zambia of Uruguay.

En trouwens: moet je net die judoërs hebben. De judowereld is nu niet direct het gedroomde oord van moderniteit en vernieuwing waar het vuur van de emancipatie gemakkelijk oplaait. Zelf sta ik ook eenmaal per week gehuld in traditionele Japanse klederdracht in een ‘dojo’. Ik moet dan op mijn knieën zitten tot mijn Hollandse gewrichten branden, en buigen voor mijn tegenstanders. Maar ja, het zal er wel bij horen, als je wilt leren hoe je iemand op oud-Japanse wijze op zijn bek moet slaan.

Het punt is: de discussie gaat helemaal niet over vrouwen, emancipatie of mensenrechten. Nee, wat opspeelt is de oude, typisch westerse denkfout: dat je, door iemands buitenkant te veranderen, ook de wereld verandert.

De meeste sociologen weten allang dat dit kletskoek is. Vrouwenemancipatie komt door sociaal-economische veranderingen – verstedelijking, industrialisatie, de opkomst van een vrije markteconomie. Als men verkast naar de stad en de traditionele familiestructuren beginnen te verbrokkelen, volgt de rest vanzelf. Zo is het met die Zeeuwse meisjes ook gegaan.

Wat mij betreft doen ze maar. Schoonspringen in een boerka. Beachvolleyballen met een peniskoker. Kunstschaatsen in een kilt, voor mijn part.

Maar zo’n arme judoka haar hoofddoekje afpakken, dat is gewoon pesten. Dat doen westerlingen helemaal niet omdat ze zo begaan zijn met de emancipatie van de moslimvrouw. Welnee, ze doen het voor zichzelf: om die hoofddoek maar niet te hoeven zien.