Wist je dat je van karton en zeep een motorboot kunt maken? En dat je zonder telescoop buiten ons sterrenstelsel kunt kijken? Het Young Scientist Vakantieboek staat dit jaar in het teken van allerlei zomerse activiteiten.

In tien kleurrijke hoofdstukken beschrijft het Young Scientist Vakantieboek (8 – 12 jaar) het fascinerende onderzoek dat schuilgaat achter zomerse bezigheden zoals sterrenkijken, kamperen en dieren spotten.

young-scientist-vakantieboek-2018
Het Young Scientist Vakantieboek 2018 (€12,50, hier te bestellen) staat vol weetjes en puzzels over zomerse activiteiten. Klik op de plaatjes voor een grotere afbeelding.

Het boek staat bovendien vol proefjes die je eenvoudig zelf kunt uitvoeren. Haal bijvoorbeeld water uit de grond, of – als je durft – steek geld in brand zonder het te vernietigen.

Aan den lijve

Aan den lijve

Ans Hekkenberg zoekt naar manieren om iets dat lastig is om voor te stellen te vertalen naar iets dat je letterlijk aan den lijve ondervindt.

Zoals elk jaar staat het Young Scientist Vakantieboek vol wetenschappelijke weetjes. Je ontdekt waarom de zee niet leegloopt, waar vlinders na de zomer naartoe gaan en hoe onderzoekers boeken lezen zonder ze open te slaan.

Sommige weetjes gaan over exotische plekken zoals de Silfra-kloof in IJsland, waar je tussen de continenten door kunt zwemmen. Andere stukjes blijven wat dichter bij huis en gaan bijvoorbeeld over het gebrul (of geburl) van herten in de Veluwe.

Tussen de weetjes door los je logigrammen, nonogrammen en andere uitdagende puzzels op. In de codekrakers maak je bijvoorbeeld via een geheime boodschap kennis met tien beroemde wetenschappers uit het verleden.

Ook als het wat minder mooi weer is, heb je met het Young Scientist Vakantieboek genoeg te doen. De laatste twee hoofdstukken zijn voor boekenwurmen en computeraars. Je ontdekt hoe je sneller kunt leren lezen en hoe je nepnieuws van echt nieuws kunt onderscheiden.

Of je dus op het strand ligt of binnen aan het surfen bent, met het Young Scientist Vakantieboek heb je deze zomer altijd wat te doen!

Het Young Scientist Vakantieboek 2018 is verkrijgbaar in onze webshop (€12,50).