In 320 dagen draait de nieuw ontdekte planeet iota Hor b haar aardachtige elliptische baan om de ster iota Hor heen.

Voor het eerst in haar bestaan heeft de Europese Zuidelijke Sterrenwacht (ESO) een nieuwe planeet ontdekt, de op 56 lichtjaar afstand gelegen iota Hor b. Volgens de ESO lijkt dit hemellichaam van alle tot nu toe ontdekte planeten het meest op de Aarde. In 320 dagen draait hij in een elliptische baan om de ster iota Hor heen, waar de Aarde 365 dagen nodig heeft om rond de Zon te draaien. Het lijkt wat kort door de bocht. De planeet is namelijk 720 maal groter dan de Aarde en weegt 2,6 keer zoveel als Jupiter, de grootste planeet van ons Zonnestelsel.

Met het blote oog is iota Hor net zichtbaar. Hij bevindt zich boven het zuidelijk halfrond in het sterrenbeeld Slingerklok. Het is een relatief jonge ster met een grote activiteit. Dit kan de metingen van de Sterrenwacht beïnvloeden en het onderzoek richt zich daarom op de leeftijd van iota Hor. Mogelijk cirkelt er nog een andere planeet rond de ster. Ook willen de astronomen inzicht krijgen in het proces van planeet- en stervorming.