Het afstudeerproject van Alec Momont is wereldnieuws. De Vlaamse student van de TU Delft ontwierp een zelfstandig vliegende ambulancedrone die in de toekomst veel levens kan redden.

De TU Delft heeft een drone ontwikkeld die zelfstandig een defibrillator kan afleveren bij iemand met een hartstilstand. De ambulancedrone kan tien keer zoveel levens redden als de huidige hulpdiensten. Student Industrieel Ontwerpen Alec Momont ontwierp het voertuig als afstudeeronderzoek samen met het Belgische innovatieplatform Living Tomorrow.

‘Ik wil uiteindelijk een mooie ribeye-steak maken’
LEES OOK

‘Ik wil uiteindelijk een mooie ribeye-steak maken’

Tien jaar geleden presenteerde Mark Post de eerste in het lab gemaakte hamburger. Wanneer kunnen wij daar onze tanden in zetten?

Slechts 8 procent van de mensen die in de EU een hartstilstand krijgen overleeft dat. Dat lage aantal is met name te wijten aan te late hulpverlening. Momenteel zijn hulpdiensten gemiddeld na 10 minuten ter plaatse, waar patiënten vaak al binnen zes minuten overlijden.

De ambulancedrone kan zich op basis van het mobiele telefoonsignaal van de beller geheel zelfstandig naar de plek des onheils begeven. Dat doet het vier kilo wegende vliegtuigje met een snelheid van zo’n 100 kilometer per uur. Volgens Momont kan de drone daardoor in een gebied van 12 km2 de defibrillator binnen een minuut naar de patiënt brengen. Dat zou ervoor zorgen dat de overlevingskans van de patiënt stijgt van 8 naar 80 procent.

Autonoom

Afbeelding: TU Delft
De ambulancedrone geeft instructies door aan de mensen ter plaatse. Afbeelding: TU Delft

De drone heeft een ingebouwde video- en geluidverbinding, zodat dokters op afstand kunnen communiceren met de persoon die de defibrillator bedient. ‘Succesvol gebruik van een defibrillator door ongetrainde personen ligt nu maar op 20 procent’, zegt Momont in een persbericht. ‘Maar met persoonlijke instructies kan dit stijgen naar 90 procent.’

Wel staan nog enkele obstakels invoering van de drone in de weg. Een wetswijziging moet ervoor zorgen dat autonoom vliegen in Nederland is toegestaan. Daarnaast kan het prototype nog niet goed genoeg objecten automatisch ontwijken. Desondanks verwacht Momont dat de drone binnen vijf jaar in de praktijk zal worden geïmplementeerd.

 

 

Lees ook: