Veel meldingen van bolbliksems worden veroorzaakt doordat onweer het menselijk brein ontregelt, stellen twee Oostenrijkse natuurkundigen in het vakblad Physics Letters A.

De fysici ontdekten dat magnetische velden die bij blikseminslagen ontstaan sterk lijken op magneetvelden die neurologen gebruiken om het menselijk brein te ontregelen.

Ook patiënten die een behandeling met een magneethelm voor ‘transcraniële magnetische stimulatie’ ondergaan, zien geregeld flitsen, lichtbollen en strepen, waarschijnlijk omdat het magneetveld cellen in de visuele cortex spontaan laat vuren. Sta 20 tot 200 meter van een blikseminslag vandaan, en hetzelfde kan gebeuren. Dat zou verklaren waarom getuigen van bolbliksems soms vreemde dingen melden, zoals bolbliksems die dwars door muren en gesloten ramen zweven.