Pasadena, Californië (VS) – Van 16 tot en met 28 februari kun je met de 'Planetary Society' mee op een interactieve expeditie naar Belize. In dit land, ten zuidoosten van Mexico, zetten wetenschappers de zoektocht voort naar de doodsoorzaak van de dinosaurussen.

De vierde Society-expeditie naar Belize heeft als doel een completer beeld te krijgen van wat er gebeurde toen 65 miljoen jaar geleden een komeet of asteroïde botste met de Aarde. Hierdoor ontstond aan de kust van Yucatan (gelegen tussen Belize en Mexico) een immens grote krater, met een doorsnede van 200 tot 300 kilometer. Door de gevolgen van de inslag veranderde het milieu op Aarde waarschijnlijk zo drastisch dat dinosaurussen – en veel andere organismen die toen leefden– niet konden overleven.

Tijdens de expedities gaan wetenschappers op zoek naar bewijzen voor de inslag en voor het uitsterven van diverse diersoorten. Zo identificeerden de deelnemers in vorige expedities bijvoorbeeld een uitgestorven krabsoort en vonden ze ongewoonlijk hoge concentraties van het metaal iridium. Dit komt normaal gesproken bijna niet voor aan het aardoppervlak en is vaak een restant van meteorieten of asteroïden.
Welke vondsten de onderzoekers in de komende expeditie zullen doen is nu de vraag. Je kunt hen in ieder geval vanuit je bureaustoel op de voet volgen. Op de website van de Planetary Society doen de onderzoekers namelijk dagelijks verslag van hun avonturen en geven ze antwoord op vragen die je via e-mail aan hen kunt stellen.

Ellen Althuizen