NWT Natuurwetenschap & Techniek, de Volkskrant en het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde organiseren de verkiezing van de Grootste Natuurkundige.

De afgelopen weken heeft u een stem uit kunnen brengen op de wetenschapper waarvan u vindt dat deze de titel Grootste Natuurkundige verdient. Hieruit zijn vijf genomineerden voortgekomen die doorgaan naar de finale. Op de slotbijeenkomst op 21 oktober in Museum Boerhaave kunt u medebepalen wie de winnaar wordt. U kunt stemmen op onderstaande wetenschappers:

• Einstein, Albert (1879-1955) ontwikkelt ondermeer de speciale (1905) en de algemene relativiteitstheorie (1915) en laat zien dat straling uit van elkaar onafhankelijke energiekwantums bestaat (1905). In 1935 schreef hij samen met Boris Podolsky (1896-1966) en Nathan Rosen (1909-1995) een artikel waarin ze probeerden aan te tonen dat kwantummechanica geen complete fysische theorie is. Sander Bais nomineert Einstein.
  • Feynman, Richard Phillips (1918-1988) deelde in 1965 de Nobelprijs voor natuurkunde met Sin-Itiro Tomonaga (1906-1979) en Julian Schwinger (1918-1994) voor hun werk op het gebied van de kwantumelektrodynamica. Hij was ook beroemd om zijn colleges, die verzameld zijn in The Feynman Lectures on Physics. Ad Lagendijk blijkt een Feynman-fan.
  • Galilei, Galileo (1564-1642) beschreef wiskundig de versnelde beweging. Hij bestudeerde ook magnetisme en observeerde sterren planeten met telescopen, waarvan hij zelf het ontwerp verbeterde.Volgens hoogleraar wetenschapsgeschiedenis Frans van Lunteren is Galilei werkelijk de grootste natuurkundige.
  • Huygens, Christiaan (1629-1695) stond aan de wieg van de klassieke mechanica. Hij werd onder andere bekend door zijn golftheorie van licht en door de ontdekking van de maan Titan en de ringen van Saturnus.
  • Newton, Isaac (1643-1727, volgens de in Engeland toen nog gebruikelijke Juliaanse kalender is hij geboren in 1642) was hoogleraar wiskunde in het Engelse Cambridge. Zijn driedelige meesterwerk Principia leidde tot een revolutionair nieuw wetenschappelijk wereldbeeld. Klaas Landsman beveelt Newton aan.

Op woensdagavond 21 oktober vindt de finale plaats in Museum Boerhaave te Leiden. Prominente Nederlandse fysici, die eerder in de Volkskrant hun ‘held’ hebben aangeprezen, nemen het dan in Museum Boerhaave verbaal tegen elkaar op, waarna het publiek de winnaar aanwijst. Wie eerder digitaal op deze winnaar heeft gestemd, maakt kans op één van de vijf te verloten exemplaren van de ‘Canon van de natuurkunde.’

Canon van de natuurkunde
Aanleiding van de verkiezing van de grootste natuurkundige is het verschijnen van het honderdste deel van de Wetenschappelijke Bibliotheek, Canon van de natuurkunde, met daarin beschrijvingen van honderd wetenschappers.
Voor het honderdste deel van de Wetenschappelijke Bibliotheek werkte Veen Magazines samen met het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, dat haar 75-jarig bestaan viert. Het resultaat is Canon van de natuurkunde, grotendeels geschreven door redacteuren en medewerkers van het Nederlands Tijdschrift voor Natuurkunde, waaronder Herman de Lang, Vincent Icke, Claud Biemans en Rob van den Berg. Honderd wetenschappers die een grote bijdrage aan de natuurkunde leverden, passeren de revue.
Weliswaar hebben de makers niet de pretentie dat de lezer alle kennis in dit boek paraat moet hebben. “Veel liever genereren we een vorm van respect en bewondering voor de schoonheid van natuurkunde en de slimheid van sommige van haar beoefenaars”, meldt het voorwoord. Ze beseffen tevens dat ze nog veel meer groten uit de natuurkunde hadden kunnen beschrijven, maar de honderd gekozen namen geven al een breed beeld van belangrijke ontwikkelingen in drie millennia natuurkunde.

Klik hier om Canon van de natuurkunde te bestellen