In infrarood ziet de telescoop VISTA aan de zuidelijke sterrenhemel details in het sterrenbeeld Eenhoorn die voor het oog verborgen zijn.

In het Noord-Chileense Paranal bestuderen Europese telescopen de hemel. De telescoop VISTA, die in zichtbaar en infrarood licht de hemel verkent, heeft astronomen nu een betere blik op het sterrenbeeld Monoceros, ofwel Eenhoorn, gegund. In het infrarode licht zien ze wat voorheen voor het oog verscholen ging achter duistere wolken.

Monoceros staat vlakbij het sterrenbeeld Orion, maar bevindt zich tot wel driemaal zo ver als de sterren waarin we de riem van Orion herkennen, tot ruim 2500 lichtjaar. In zichtbaar licht weerkaatsen moleculaire wolken licht van sterren, voornamelijk als een blauw schijnsel, maar diezelfde wolken verhullen wat zich verder in het stelsel bevindt. De helderste van de nevels, in zichtbaar licht, is NGC 2170, in 1784 al ontdekt door William Herschel.