CERN bevestigt Higgs-deeltje

Higgs interactieNatuurkundigen hebben bevestigd dat het deeltje dat ze vorig jaar vonden met de Large Hadron Collider inderdaad het lang gezochte Higgs boson is. Sinds hun ontdekking in juli hebben de wetenschappers nog eens twee en een half keer zoveel meetgegevens verzameld.

Alle gevonden gegevens duiden erop dat het inderdaad om een Higgs boson gaat. De Higgs boson is onderdeel van het standaardmodel, een natuurkundige theorie die alle deeltjes en krachten beschrijft. Het deeltje verklaart hoe andere deeltjes aan hun massa komen. De natuurkundigen wijzen er wel op dat het deeltje eventueel ook een andere lichte boson zou kunnen zijn, die geen onderdeel is van het standaardmodel.Afbeelding: ATLAS Experiment/CERN
Dinosauruseieren gevonden in SpanjePaleontologen hebben in het noordoosten van Spanje vier eieren van vier dinosaurussoorten gevonden. Ze vonden de eieren in Coll de Nargó, een archeologische hotspot in de provincie Lleida. De regio is bezaaid met eierschalen, eieren en nesten. Tot nu toe was slechts een soort ei in de regio gevonden, die van de Megaloolithus siruguei. Dankzij de nieuwe vondst kunnen de Spaanse paleontologen nu een aantal nieuwe soorten aan de lijst toevoegen. Naast de Megaloolithus siruguei, gaat het om de eieren van de Cairanoolithus roussetensis, de Megaloolithus aureliensis en de Megaloolithus baghensis. Volgens de onderzoekers zijn de fossielen tussen de 71 en 67 miljoen jaar oud. De vondst bewijst dat de dieren Coll de Nargó miljoenen jaren lang als nestplek gebruikten.