Er zijn nieuwe aanwijzingen gevonden dat rond ster Trappist-1 wellicht leven mogelijk is. Op basis van gegevens van de Hubble-ruimtetelescoop stellen wetenschappers dat op drie van de zeven planeten water kan voorkomen, een van de belangrijkste ingrediënten voor leven.

Geschikt voor leven? Foto: ESO/N. Bartmann/spaceengine.org/PA Wire

Deze drie exoplaneten bevinden zich in de leefbare zone rond de ster. In dit gebied is de temperatuur dermate mild dat eventuele vloeibare meren en zeeën niet droogkoken of bevriezen.

Trappist-1, die 40 lichtjaar van ons verwijderd is, is klein en niet bijzonder helder. Toch zenden dergelijke dwergsterren vaak krachtige uv-straling uit. Dat maakt de aanwezigheid van water – en daarmee ook van leven – op omringende planeten onmogelijk, bij de afwezigheid van een dikke, beschermende atmosfeer.