Zelfs in sommige van de extreemste gebieden in het heelal blijft Einsteins algemene relativiteitstheorie overeind. Een test van een van de steunpilaren van deze theorie die gebruikmaakte van drie sterren laat zien dat alle voorwerpen met dezelfde versnelling vallen, ongeacht hun samenstelling.

Dat klopt met een hoeksteen van Einsteins theorie: het sterke equivalentieprincipe. Dat stelt dat elke twee voorwerpen in hetzelfde zwaartekrachtsveld vallen met dezelfde versnelling, wat hun massa’s of samenstellingen ook zijn. Volgens de legende zou Galilei dat al hebben laten zien toen hij twee bollen met verschillende massa’s liet vallen van de scheve Toren van Pisa en constateerde dat die tegelijkertijd de grond raakten.

Astrofysicus Guillaume Voisin van de Universiteit van Manchester in Engeland en collega’s hebben dit principe op de testbank gelegd door de bewegingen te bestuderen van een witte dwerg en een pulsar – een heel snel roterende neutronenster – waar een tweede witte dwerg een baan omheen beschrijft.