Kanker in de hersenen is bijzonder moeilijk te behandelen. Maar een techniek die ook al bij andere typen kanker succesvol is gebleken, biedt hoop in de strijd tegen glioblastoma.

glioblastoma
Een tumor is niet altijd chirurgisch te verwijderen. Genetisch aangepaste immuuncellen bieden mogelijk de oplossing.

Glioblastoma is een type kanker dat ontstaat in ondersteunende hersencellen – de gliacellen. Er zijn maar weinig opties in de behandeling van glioblastoma; mensen met deze agressieve vorm van kanker sterven gemiddeld vijftien maanden na de diagnose.

Gianpietro Dotti van de universiteit van North Carolina heeft met zijn team veelbelovende resultaten behaald in muizen met een techniek die al eerder succesvol is gebleken in andere typen kanker. De techniek maakt gebruik van gewone immuuncellen van de patiënt. Deze T-cellen worden genetisch aangepast zodat ze zich richten op de kankercellen en deze aanvallen.

Deze techniek – CAR-T-behandeling genaamd – is in 2013 voor het eerst toegepast in een patiënt met bloedkanker. Waar deze kanker normaal gesproken fataal is, genas de patiënt in acht dagen met de CAR-T-behandeling. Toch wordt deze benadering nog niet vaak ingezet. Vaste tumoren zijn ook lastiger te behandelen met CAR-T.

Verdwenen tumoren

Dotti’s team lijkt er nu in geslaagd glioblastoma’s in muizen met deze behandeling te verwijderen. De onderzoekers identificeerden een molecuul dat zich op het oppervlak van ongeveer twee derde van de glioblastoma’s bevindt. Bovendien komt het molecuul niet voor op gezonde cellen. Ze gebruikten dit molecuul om de CAR-T-cellen aan te sturen.

Tussen hoop en vrees The
Anne-Mei The deelt aangrijpende verhalen van ongeneeslijk zieke kankerpatiënten in Tussen Hoop en Vrees. Bestel de publieksverschijning van haar proefschrift in onze webshop.

Tien muizen met menselijke glioblastoma’s ontvingen de behandeling. Bij zes van de tien muizen verdween de tumor. Bij de vier andere muizen en de tien controlemuizen die onveranderde T-cellen ontvingen, bleven de tumoren groeien. De resultaten verschenen in het vakblad Science Translational Medicine.

Volgend jaar hoopt Dotti zijn behandeling te kunnen testen bij negentien mensen. Als de resultaten vergelijkbaar zijn in mensen, dan is dit een enorme stap in de genezing van glioblastoma’s. Op dit moment is een hersenoperatie de enige optie voor patiënten.