Eindhoven (NL) – Een revolutionaire fabricagetechniek baant de weg voor goedkope, dunne en lichte lcd-schermen.

Onderzoekers van Philips beschrijven in het wetenschappelijke tijdschrift Nature een nieuwe methode om vlakke beeldschermen te maken. Daarbij gebruiken ze een coatingtechniek. De lcd-schermen kunnen zelfs op dunne buigzame materialen worden aangebracht.

Bij de traditionele fabricage van lcd's moeten twee glasplaten met daarop de elektroden, schakelaars, lichtfilters en andere zaken, zorgvuldig op elkaar worden geplaatst. Het aanbrengen van de vloeibare kristallen is vervolgens een traag en duur proces. In de nieuwe technologie kunnen de diverse lagen waaruit een display bestaat een voor een worden aangebracht.

Een belichtingsmasker zorgt ervoor dat de vloeistoflaag verandert in een rooster van plastic putjes.

De onderzoekers maakten de vloeibare-kristalcellen in twee stappen. Ze mengden allereerst vloeibare kristallen met een oplossing van monomeren. Die oplossing smeerden ze op een ondergrond, waarna ze er ultraviolette straling op projecteerden. Waar de ultraviolette straling de oplossing belicht, polymeriseren de monomeren tot een harde kunststof. Eerst vormden de onderzoekers zo de wanden van de vele lcd-cellen. Daarna belichtten ze de gehele laag, waarbij op de bodem van de ontstane putten een laag lcd-kristallen ontstond en daar bovenop een kunststoflaag die de putjes afdekt. Daarna kan de polarisatorlaag worden aangebracht.
Een voordeel is dat er geen aparte toplaag meer nodig is. Aangezien zelfs een plastic folie als ondergrond kan dienen, zien de onderzoekers mogelijkheden voor flexibele displays. Bovendien kunnen met de elegante methode zelfs in een continu proces grote vellen van een lcd-laag worden voorzien.