Honden kunnen baasjes verlinken in de rechtszaal dankzij nieuwe methode voor DNA-analyse.

'Bad hair day' krijgt voor criminele honden een andere betekenis. Foto: psyberartist (creative commons, via Flickr)
‘Bad hair day’ krijgt voor criminele honden een andere betekenis. Foto: psyberartist (creative commons, via Flickr)

Op plaatsen delict vinden forensisch onderzoekers vaak hondenhaar terug. Daar doen ze meestal weinig mee, maar dankzij nieuw onderzoek kan hondenhaar nu betrouwbaardere DNA-resultaten opleveren. Het hondenhaar wordt zo dus een nieuwe bron van bewijs en kan een verdachte linken aan een bepaald misdrijf.

Sophie Verscheure zocht voor haar promotieonderzoek aan de Universiteit Antwerpen naar een methode om analyses te kunnen uitvoeren op DNA uit hondenhaar waarmee wetenschappers een beter onderscheid kunnen maken tussen verschillende honden.

De kans dat twee willekeurig gekozen honden een ander DNA-profiel hadden, was gemiddeld 92,2 procent. ‘Voorheen analyseerden onderzoekers honden-DNA volgens dezelfde methode als menselijk DNA. Ze onderzochten een klein stukje DNA uit de mitochondriën in het hondenhaar. Dat zijn onderdelen van de cel die energie produceren. Maar de ‘mensenmethode’ was voor honden minder accuraat. Honden hebben immers zo’n 100.000 jaar minder tijd gehad om te evolueren, waardoor hun DNA minder divers is. Bovendien is er bij honden ook meer inteelt.’