Amsterdam (NL) – Natuurkundigen hebben een systeem gecreëerd in het overgangsgebied tussen klassieke- en kwantummechanica.

In de natuurkunde zijn de verschillen tussen groot en klein enorm. De kwantummechanica beschrijft de microwereld met elementaire deeltjes die zich als golven en als deeltjes gedragen. De klassieke mechanica beschrijft op haat beurt de macrowereld waarin alles is zoals het lijkt. Onderzoekers van de het LaserCentrum van de Vrije Universiteit in Amsterdam hebben een systeem gecreëerd in het overgangsgebied tussen de op het eerste gezicht onverenigbare theorieën

Een waterstofatoom bestaat uit een positieve kern en een negatief geladen elektron. Volgens de kwantummechanica kan het elektron in oneindig veel banen (ook wel energieniveaus genoemd) om de kern cirkelen. De kleinst mogelijke baan heeft kwantumgetal 1 en hoe groter de baan, hoe groter dit getal. In de klassieke mechanica komen we vergelijkbare systemen tegen: de aarde draait bijvoorbeeld om de zon. De aarde heeft een kwantumgetal van 1074, maar op deze schaal zijn kwantummechanische eigenschappen niet meer waarneembaar.