De internationale unie voor natuurbescherming heeft vandaag de Rode Lijst gepresenteerd. Op deze lijst staat welke dier- en plantensoorten bedreigd zijn. Onder andere de okapi (een verwant van de giraffe) en de witvleugelral (een vogel) staan op het randje van de afgrond.

11-26 Okapi
Het gaat niet goed met de okapi.
Bron: Bob Jenkins

In totaal zijn 71.576 dier- en plantensoorten beoordeeld. Daarvan haalden 21.286 soorten de Rode Lijst van de internationale unie voor natuurbescherming (IUCN), omdat ze (in verschillende mate)  zijn bedreigd. Dat zijn er 1.067 meer dan bij de uitgave in 2012.

Een nieuwkomer onder het kopje ‘bedreigd’ is de okapi (Okapia johnstoni), de nauwst levende verwant van de giraffe. Dit dier, dat ook wel bekend staat als de bosgiraffe, leeft in de bossen van de Democratische Republiek Congo. In dat land woedt al jarenlang een burgeroorlog. Rebellen en stropers jagen op de okapi voor zijn vlees en huid, terwijl mijnwerkers het leefgebied van het dier onder druk zetten. Daardoor is het aantal levende okapi’s sterk afgenomen.