De Amerikaanse regering stopt misschien met de financiering van de James Webb-ruimtetelescoop van ruimtevaartorganisatie Nasa.

Het project ging volgens een commissie van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden ‘miljarden dollars over het budget’ en is ‘geplaagd door slecht management.’ De commissie adviseert daarom de geldkraan voor het project volledig dicht te draaien.

De James Webb – de beoogde opvolger van de verouderde Hubble-ruimtetelescoop – staat al vanaf 2004 in de steigers. In die periode ging de telescoop ruim over zijn oorspronkelijke kostenraming van 1,6 miljard dollar heen. Inmiddels gaf Nasa al dik 6,5 miljard uit aan de bouw van de telescoop. Als gevolg van de hoge kosten werd in die periode de geldkraan voor veel andere sterrenkundeprojecten dichtgedraaid. Dat verleidde het vakblad Nature ertoe de James Webb in 2010 te omschrijven als ‘de telescoop die de sterrenkunde opat’ (The telescope that ate astronomy, pdf).