Vlak na de oerknal waren er al heel zware sterrenstelsels, hebben astronomen ontdekt met hulp van de James Webb-ruimtetelescoop. Deze ontdekking kan ideeën over de vorming van sterrenstelsels op de schop nemen.

Veel sterrenstelsels in het vroege heelal lijken een stuk zwaarder dan verwacht. Met de James Webb-ruimtetelescoop (JWST) hebben astronomen de maximale leeftijd bepaald van sterrenstelsels met massa’s tot 100 miljard keer die van de zon. Deze stelsels hebben zich sneller gevormd dan de huidige theoretische modellen kunnen verklaren.

Astronoom Ivo Labbé van de Swinburne University of Technology in Australië bepaalde met zijn collega’s de afstand tot zes zware sterrenstelsels, met behulp van een verschijnsel dat roodverschuiving wordt genoemd. Objecten die verder van de aarde verwijderd zijn, bewegen zich sneller van ons af, waardoor ze roder lijken dan nabije objecten. De astronomen ontdekten dat deze sterrenstelsels allemaal ongeveer 30 miljard lichtjaar van ons verwijderd zijn. Dat betekent dat ze binnen 700 miljoen jaar na de oerknal ontstaan zijn.

‘Van tevoren zou ik gegokt hebben dat zulke sterrenstelsels zo vroeg in het heelal niet zouden bestaan’, zegt astronoom Pieter van Dokkum van Yale University in Connecticut, die deel uitmaakt van het onderzoeksteam.

Beginnetjes

De sterrenstelsels hebben allemaal een massa die minstens 10 miljard keer zo groot is als die van de zon. Eén stelsel is zelfs 100 miljard zonsmassa’s zwaar. Op basis van theoretische modellen verwacht je dat zulke jonge sterrenstelsels een relatief lage massa hebben, en weinig sterren bevatten. In de loop der tijd groeien ze dan uit tot iets dat meer lijkt op onze eigen Melkweg, die ongeveer 1,5 biljoen zonsmassa’s zwaar is.