Genève (CH) – Enkele maanden na de observatie van grote hoeveelheden koud antiwaterstof hebben de medewerkers van CERN nu de eerste informatie over de natuurkunde in een anti-atoom verkregen. Halverwege september meldden de onderzoekers van het ATHENA-experiment in CERN vol trots dat zij erin geslaagd waren om grote hoeveelheden antiwaterstof te maken van antiprotonen en positronen, de antideeltjes van elektronen. Nu zijn hun collega’s van het ATRAP-project erin geslaagd de ionisatie-energieën van dit anti-atoom te meten.
De natuurkundigen maken het antiwaterstof in een elektrische val, waar de geladen antiprotonen en positronen in gevangen zitten. Nadat deze geladen deeltjes zijn samengesmolten tot neutrale anti-atomen drijven ze uit de val. Daarna komen ze terecht in een sterk elektrisch veld dat de positronen er weer afhaalt. De overgebleven negatief geladen antiprotonen worden gevangen en geteld. De ionisatie-energie volgt nu uit de sterkte van het elektrisch veld die minimaal nodig is om de positronen van het anti-atoom af te halen.
De resultaten laten zien dat antiwaterstof in hoog-aangeslagen toestanden ontstaat. De onderzoekers zien in dit resultaat een aanwijzing dat het kunstmatige atoom wordt gevormd in een drie-deeltjes proces, waarin een nog onbekend derde deeltje de energie en impuls meekrijgt die vrijkomt bij de vorming.
Met deze observatie is de eerste meting van natuurkundige eigenschappen van anti-atomen een feit en ligt de weg open voor allerhande vergelijkend-warenonderzoeken tussen materie en anti-materie.

Sonja Jacobs