De grootste dieren die ooit over de aarde hebben gelopen behoorden tot de dinosaurussen. Volgens een nieuw onderzoek konden ze zulke kolossale afmetingen bereiken dankzij de aard van hun botten.

De grootste dinosaurussen aller tijden, zoals de plantenetende Argenitosaurus met zijn lange nek, waren meer dan 30 meter lang en wogen meer dan 50 ton. Daarmee waren ze veel groter dan alle op het land wonende zoogdieren. En de vleesetende Tyrannosaurus rex overtrof met zijn lengte van 12 meter en zijn gewicht van 8 ton met gemak de grootste ijsbeer – vandaag de dag de grootste carnivoor die op land leeft.

Doordat ze eieren legden in plaats van jongen levend te baren, konden dinosaurussen sommige van de beperkingen vermijden die de afmetingen van zoogdieren bepalen. Maar volgens een studie van biomedisch ingenieur Seth Donahue van de Universiteit van Massachusetts te Amherst en collega’s speelden de verschillen tussen botweefsel van zoogdieren en dinosaurussen ook een rol.