Lasers hebben extreem koude, afzonderlijke atomen overgegooid en opgevangen. De techniek kan in de toekomst gebruikt worden om quantumcomputers te bouwen.

Om extreem koude atomen in bepaalde posities te zetten, grijpen onderzoekers ze gewoonlijk met behulp van zeer gerichte laserstralen, zogeheten optische pincetten. Dat werkt doordat ultrakoude atomen heel gevoelig zijn voor de krachten die elektromagnetische straling, zoals licht, op ze uitoefent. Natuurkundige Jaewook Ahn van het Advanced Institute of Science and Technology in Zuid-Korea en zijn collega’s zochten nu een manier om de tijd dat de lasers de atomen ‘aanraken’ te minimaliseren. Als lasers te lang met de atomen in de weer zijn, kunnen de eigenschappen van de deeltjes namelijk verstoord raken.

De onderzoekers begonnen met een klein doosje, van metaal en glas, met daarin rubidiumatomen. Deze atomen hadden een temperatuur van 40 miljoenste van een graad boven het absolute nulpunt. Het team gaf de atomen met behulp van het laserlicht een klein schopje, waardoor het atoom naar zijn bestemming schoot.